Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on kw. 15, 2021 in Zdrowie |

Czy każdy ruch ma sens? Kilka słów o aktywności spontanicznej

Czy każdy ruch ma sens? Kilka słów o aktywności spontanicznej

Jeszcze do niedawna obowiązywało przeświadczenie, że zdrowy styl życia powinien obejmować ciężki, intensywny trening na siłowni. Dziś coraz częściej zwraca się uwagę na tzw. aktywność spontaniczną oraz jej wpływ na zdrowie, kondycję i wygląd sylwetki. Badania wręcz dowodzą, że spontaniczny ruch w ciągu dnia może mieć tak samo prozdrowotny wpływ na nasze zdrowie jak regularny jogging czy intensywny trening siłowny.

Czym jest aktywność spontaniczna?

Aktywność spontaniczna to najprościej mówiąc ogół wszystkich podejmowanych czynności w ciągu dnia – ilość kroków wykonywanych w pomieszczeniach, sprzątanie, podejmowanie obowiązków domowych, wyprowadzanie czworonogów na spacer itp. Okazuje się, że osoby naturalnie szczupłe, które nigdy nie miewały problemów z utrzymaniem właściwej wagi, są zwykle bardziej aktywne w ciągu całego dnia. Częściej wykonują angażujące całe ciało prace domowe czy wybierają spacer lub jazdę rowerową w ciągu dnia zamiast samochodu. Wiele czynności stanowi świetny zamiennik dla lekkiej gimnastyki. Jeśli chodzi o spalanie kalorii tabela czynności pomoże Ci oszacować rodzaj wysiłku.

Aktywność spontaniczna kontra treningi

Choć każdy ruch ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, kondycję i samopoczucie nie oznacza to jednak, że musisz rezygnować z treningów na siłowni. Intensywny trening siłowy wpływa na wydolność organizmu, a także wspaniale modeluje sylwetkę. Możesz również wybrać zajęcia grupowe z jogi, wodnego aerobiku, pilatesu czy innych rodzajów sportów. Świetnie sprawdzi się także ruch na świeżym powietrzu – wycieczki rowerowe, bieganie, szybki marsz i spacery po okolicznych parkach i lasach. Nawet, jeśli dbasz o właściwą dawkę codziennego ruchu, warto zdecydować się na trzy godzinne treningi tygodniowo, które pod względem ciężkości będą dopasowane do Twoich możliwości i preferencji. Na początku nie decyduj się na ciężkie, wymagające aktywności (np. cross fit czy zajęcia na siłowni dla osób zaawansowanych), które mogą powodować szybkie zniechęcenie, a nawet być przyczyną urazów i niebezpiecznych dla zdrowia kontuzji. Z czasem możesz jednak podnosić poziom treningów i próbować coraz to nowych aktywności.